Pedoman

Artikel-artikel ini dikumpul sebagai pedoman untuk diri-sendiri dan kalian yang sudi menjengah ke blog ini, sama-samalah kita renungi dan menghayatinya...

Renungi diri...

"Jadikanlah solat sebagai satu terminal istirehat. Di saat jiwa terasa letih oleh beban perjuangan, Di saat tubuh penat oleh pelbagai ujian hidup...maka cara terbaik ialah dengan mendirikan solat"

"Marilah kita mulai hari kita dengan ungkapan syukur...Setiap hari anugerah dan nikmat-Nya yang tidak terhingga kita kecapi tanpa henti, meskipun kelmarin, bahkan pada hari ini pun kemaksiatan dan dosa sering kita lakukan. Oleh itu, marilah kita istighfar...mohon ampun atas segala kesalahan...Demi Allah, jiwaku saja belum tentu diredhai...maka jauhkanlah diriku untuk mencela yang lain..."

"Wahai sahabat...jadikanlah apa sahaja yang kita lihat, membawa kita merasai kebesaran dan keagungan-Nya."

"Pernahkah kita terfikir...untuk menilai diri masing-masing, melihat dan menghitung apakah bekalan yang telah kita persiapkan di dunia ini sudah cukup untuk bertemu dan mengadap Allah SWT?...."

"Kebutaan yang buruk ialah apabila seseorang gagal untuk menilai dan melihat kekurangan yang ada pada dirinya sendiri. Inilah sebenar-benar kebutaan...na'uzubillah".
"Marilah kita kuatkan pegangan tangan kita dengan tali keimanan...kerana tarikan dunia ini amat menawan bagaikan mampu menarik kita melalui arusnya yang deras. Sedarlah...betapa banyaknya waktu yang telah kita gunakan untuk kepentingan duniawi...tetapi bukan kepentingan akhirat".